Siv Jensen og klimaet

Siv barbara

I media har det vært fokusert på hva Siv Jensen, Norges finansminister fra Fremskrittspartiet, tror om menneskeskapt klimapåvirkning. Hun uttrykker først at hun ikke TROR de observerte klimaendringene de siste 10 årene kommer av menneskelig aktivitet. Dette i motsetning til hva et overveldende flertall av verdens forskere sier.

Det er dypt problematisk at en partileder og finansminister for Norge i 2015 slett ikke er sikker på om vår tids aller største utfordring i det hele tatt er en utfordring. Jeg er i grunn ikke overrasket. Det går ikke an å føre den klimapolitikken FrP fører hvis man tar klimavitenskapen på alvor. Senere modererer hun seg til at hun tror menneskeskapt aktivitet kan ha påvirket den utviklingen vi ser i dag.

Vi kan ikke basere oss på TRO. Ved å lese i FNs klimarapporter VET vi at 97,1 % av forskerne konkluderer med at endringene vi ser i klimaet er menneskeskapt. Klarere kan det vel ikke sies.
Hvorfor leser ikke Norges finansminister klimarapporter fra FNs klimapanel? Hun har et stort ansvar i den posisjonen hun sitter i. Riktignok hevder forskerne at det også er naturlige svingninger som påvirker, men disse svingningene utgjør bare ca. 10 % av de endringer vi ser i dag.

Jeg lurer på hva som skal til for at hennes meningsfeller skal ta inn over seg den kunnskapen som er der i dag? Jeg siterer gjerne hva NRK sier om hennes partifeller, sitat; «Før stortingsvalget i 2013 viste en ringerunde at ingen av dem som toppet FrPs valglister mente at det var grunnlag for å si at FNs klimapanel har rett i at klimaendringene i stor grad skyldes oss mennesker»

Det er ingen bagatell at en åpenlys klimaskeptiker sitter på norsk politikks største verktøykasse, Finansdepartementet. I tillegg til den makten hun har over Norge, har hun makt og innflytelse over sine partifeller som sitter i Norges kommunestyrer og skal implementere klimatiltak. Husk, det meste av arbeidet må gjøres av kommunene! Vi må bruke tiden til å finne løsninger, ikke diskutere hva som er problemet.

I De Grønnes alternative statsbudsjett bruker vi 1 milliard på lokale klimatiltak, deriblant klimarådgivere i kommunene. Da er det et problem om disse klimarådgiverne ikke er ønsket av politikere som snur ryggen til vitenskapen. Det vi virkelig trenger er politikere som ikke bare tror på forskerne, men som gjør som de anbefaler.

I dag er i hvert fall Siv Jensens energiminister Tord Lien (Frp) sikker på at den globale oppvarmingen først og fremst skyldes menneskelig aktivitet, men hva mener de lokale toppene her i Tromsø? Jan Blomseth og Anni Skogman?

Barbara Vögele,
1. kandidat Miljøpartiet De Grønne i Tromsø

(faksimilie fra Nordlys 7.mai 2015)