Oppsummering og god jul – nytt fra kommunestyret i november

Det er et år siden vi gikk inn i posisjon i Tromsø. Her får du en liten oppdatering på hvordan det har gått.

30. november 2020

Gode tromsøværing!

Vi nærmer oss jul. I kommunestyret er vi i ferd med å runde av første året i posisjon i Tromsø. Det har vært både krevende og givende. Vi ser likevel tilbake på et spennende år hvor vi har satt klima og natur på dagsorden. Dette til tross for at vi har hatt et krevende kommunebudsjett kombinert med en spesiell koronatid.

Små og store gjennomslag

Det første året har bydd på små og store gjennomslag.

Budsjettet skal vedtas i desember. Dette blir dessverre nok et budsjett med kutt vi helst skulle vært foruten, men det er også stort lyspunkt: Endelig skal det vedtas et klimabudsjett sammen med det økonomiske budsjettet. Dette var et av våre viktigste valgløfter og det er et stort steg i riktig retning for å nå klimamålene. Vi gleder oss!

Vi har vedtatt innføring av piggdekkavgift og avventer nå vedtak fra sentrale myndigheter slik at den kan tre i kraft fra neste høst av. Dette blir bra for barn, lungesyke og for folkehelsa i Tromsø. En seier for mennesker og miljø!

En seier et det også at kommunen nå satser stort på elbiler. Vi gleder oss over at vi kan gå foran som et godt eksempel i byen vår.

For en grønnere og triveligere kommune

Fotgjengerfelt gjør det tryggere for skolebarna å krysse veien.

Vi har bygget flere fotgjengeroverganger, fortau og sykkelveier for å skape tryggere skoleveier. I tillegg har vi fått flere sykkeltellere i byen. Tilbakemeldingene på dette er veldig gode. Mange blir mer motivert til å sykle og ser at syklister er en del av et større fellesskap i byen. Takk til alle dere syklister som bidrar til en triveligere by med renere luft 💚

Bra er det også at vi har fått kjøpt Holtjorda fra NIBIO/S. Dette var en viktig forutsetning for videre drift av Holt læringstun.

Samarbeid på tvers

En viktig sak som kommunestyret på tvers av alle partiskiller har vært opptatt av i mange år er selvmordsikring av Sandnessundbrua. Vi er glade for at fylket har bevilget midler og at montering av denne er kommet godt i gang! Vi vet at den kommer til å redde liv.

Sist, men ikke minst, må vi nevne det fantastiske vedtaket i Finnheiasaken/Arctic Center. Etter to runder i kommunestyre kunne vi endelig juble så høyt at man kunne høre oss fra rådhuset helt til myra på vakre Finnheia. Vi blir fortsatt rørt av å tenke på engasjementet som bevegde seg i befolkningen. Vi vil også sende en takk til  samarbeidspartiene våre. I den saken hadde flere partier noen tøffe kamper, og vi er stolt av stormen enkelte klarte å stå i. De viste at klima og natur ikke er til salgs.

På tampen av året vil vi igjen gi et gigantisk takk til dere alle. Det var en seier vi klarte sammen.

God førjulstid

Det første året har vært innholdsrikt og vi gleder oss til å se hva det neste bringer. Med det ønsker vi i kommunestyregruppa dere alle en fin jul.

Juletida er vanskelig for mange, men kanskje ekstra vanskelig i år. Ta en ekstra telefon til noen som er alene og ta vare på hverandre 💚

Grønn julehilsen fra kommunestyregruppa