Bilfri sommerferie i Skippergata

I kommunestyremøtet 28. april ble forslag fra MDG om å gjøre Skippergata bilfri i sommerferien vedtatt. Her kan du lese hele forslaget.

18. april 2021

I den kommende sentrumsplanen skal det utredes hvilke gater som kan gjøres bilfritt eller i hvert fall fritt for privatbilismen. I påvente av en avklaring mener Miljøpartiet De Grønne at vi kan unne Skippergata en bilfri sommerferie. Det er en strålende anledning til å teste ut og få en liten smakebit av en tryggere, hyggeligere og mer åpen Skippergata.

Kanskje en konsert i Gamlebyen?

Man var i byrådsperioden 2015/2016 kommet ganske langt i planlegging av et prøveprosjekt med stengt Skippergata. Kommunens trafikkplanleggere hadde jobbet med dette over lang tid, og møter med Statens vegvesen, politi og Tromsø brann og redning var gjennomført Dette prosjektet stoppet opp, og det er på tide å starte opp igjen. Dokumentene bør graves fram og oppdateres slik at Skippergata kan stenges gjennom årets sommerferie uten at det går ut over hverken byen, næringsdrivende, trafikksikkerhet eller annet. I 2019 var Skippergata over en lengre periode stengt pga gravearbeider, dvs. vi har erfaring med teoretisk planlegging, og både gjennomføring og problemstillinger som måtte dukke opp.

Særlig i en periode der vi fortsatt vil være preget av koronaens begrensninger, der flere gjester er innenlandsreisende, der flere kommer til å ha hjemmeferie og der avstandskravene fortsatt vil gi utfordringer for utestedene, hadde det vært fantastisk med bilfri sommerferie i Skippergata. Vi kunne utvide uteservering på Jaklins Plass, ha pop-up-aktiviteter for barn bak Verdensteateret, utekafe i Gamlebyen og mye mer i hyggelige omgivelser, uten å bli plaget av trafikkfarlige situasjoner, støy og svevestøv.

Eller en kaffe på Jaklins plass?

Det vil gi et viktig løft for Gamlebyen, øke livskvalitet i den nordre delen av sentrum og ikke minst gi oss en smakebit av en mulig forandring. Skippergata er i utgangspunktet en veldig attraktiv gate med mange velholdte historiske bygg, en rekke restauranter og kunne fungere som en direkte kobling mellom dagens sentrum og Gamlebyen. Denne gaten nedgraderer vi ved å tillate privatbilisme året rundt. Folk står i støv og støy ved bussholdeplassene, man stopper helst ikke opp, men prøver å haste fra A til B. Tenk en situasjon der man kommer med buss over brua og går av ved den første bussholdeplassen på øya, Skippergata, – ikke fordi man må, men fordi det er innbydende og man føler seg invitert!

I dag hever man frem områdene ved Strandtorget, Stortorget, Kirkeparken og biblioteket som sentrale punkter i sentrum. Er det ikke naturlig at man tenker Gamlebyen og Skippergata? Eller er vi fratatt å tenke Skippergata fordi den er så utrivelig på grunn av all trafikk?

Forslag til vedtak:

• Det settes i gang arbeid med realisering av bilfri sommerferie i Skippergata. Forarbeidet
    som ble gjennomført i byrådsperioden 2015/2016 tas som utgangspunkt.
  • Prosjektet gjennomføres i perioden for hele skoleferien, sommer 2021
  • Prosjektet evalueres i etterkant og eventuelle permanente løsninger skisseres

Her kan du høre vår gruppeleder i kommunestyret fortelle om forslaget: