Historisk samarbeidsavtale i Tromsø

I dag ble det klart: Miljøpartiet De Grønne, AP, SV og SP er blitt enige om en politisk plattform og skal styre Tromsø sammen de neste fire årene. Dette er første gang Miljøpartiet De Grønne sitter i posisjon i Tromsø. Avtalen er dermed historisk og et gjennombrudd for MDG.

2. oktober 2019

“Dette valget har virkelig vært et gjennombrudd for MDG. Først gjør vi tidenes beste valg i Tromsø, så tar vi denne historiske muligheten til å sette et tydelig grønt preg på Tromsø”, sier Barbara Vögele, gruppeleder for MDG i kommunestyret i Tromsø.

Partiene har forhandlet i nesten to uker, før de i dag kunne presentere sin nye samarbeidsplattformen -Tromsøerklæringen.

“Det har vært gode samtaler underveis, og selv om partiene har ulike standpunkter, har vi kommet til en helhet som er veldig bra. Dette er en politisk plattform som vil gjøre Tromsø til en enda bedre kommune for mennesker og miljø”, sier Vögele.

De nye samarbeidspartiene har satt mål om å kutte utslippene i Tromsø med 85 % innen 2030. Dette skal skje ved årlige utslippskutt og partiene er enige om en rekke tiltak for å nå målet. Blant annet skal det innføres klimabudsjett i kommunen, biltrafikken skal begrenses, drivstoffavgiften skal økes og det skal settes et utslippstak for cruisetrafikken.

“Vi har fått gjennomslag for en lang rekke miljø- og klimatiltak. Sammen vil tiltakene gjøre at vi kan nå målene om årlige utslippskutt og 85 % kutt i utslipp innen 2030. Vi lytter til barn og ungdom som krever at politikerne må gjøre mer. Nå gjør vi mer”, sier Vögele.

Også når det gjelder bevaring av natur har samarbeidspartiene satt seg ambisiøse mål.

“Vi vil blant annet verne Tromsømarka, lage en verneplan for matjord og jobbe aktivt mot tap av artsmangfold i kommunen. Slik kan vi sikre det biologiske mangfoldet og de unike naturverdiene vi har i Tromsø”, sier Vögele.

Samarbeidsplattformen har fått en uvanlig utforming. Den er nemlig bygd på bærekraftsmålene til FN.

“Ved å bygge på bærekraftsmålene til FN, tenker vi bærekraft som en helhet. Bærekraft og grønn politikk handler ikke bare om å kutte utslipp, men for eksempel også om å redusere ulikheten, bekjempe fattigdom og skape et bærekraftig næringsliv. Det legger denne plattformen til rette for”, sier Vögele.

På spørsmål om hvordan partiene skal få til dette, trekker Vögele frem flere eksempler:

“Vi skal blant annet ha forsøksprosjekter med skolemat på flere skoler i Tromsø, vi skal styrke ordningen med brukerstyrt personlig assistanse (BPA), og vi skal legge til rette for næringslivet.”

Partiene har også fordelt posisjoner mellom seg. MDG får utvalgslederen for det nyopprettede utvalget for miljø, klima og samferdsel. I tillegg får de en plass i formannskapet. AP får ordføreren, mens SP får varaordføreren.