Den politiske høsten er i gang!

Den politiske høsten er i gang og her får du nytt fra kommunestyregruppa i august.

31. august 2020

Hei alle gode tromsøværinger!

Koronapandemiens preg på hverdagen begynner å slippe tak for mange. Allikevel er det flere som fortsatt er permittert eller står uten jobb. Vi vil sende en spesiell tanke til dere, og håper det hele ender slik dere ønsker det.

For oss i kommunestyregruppa er det mye som kryper tilbake til normalen – sakte, men sikkert.

Før sommeren åpnet vi opp for fysiske møter. Da følger vi selvfølgelig anbefalingene fra FHI. Dette gjelder både kommunestyremøter og andre møter. Utover kommunens grenser skjer fremdeles de fleste møtene digitalt.

Politisk har vi hatt mange store saker til behandling den siste tiden.

Blåbær eller hyttefelt? Finnheia skal på nytt behandles i kommunestyret. Foto: Arne-Wilhelm Theodorsen

En svært viktig og vanskelig sak for oss er som kjent Finnheiasaken/Arctic Center. Vi er stolt av at våre representanter, både faste representanter og varaer, som har vært synlig på sosiale medier og i avisa i denne saken.

Etter glede og jubel i mai da saken ble nedstemt, ble saken dessverre klaget inn. Klagen fikk medhold, og nå skal saken behandles på nytt i september. Den 2. september er kommunestyret invitert på en befaring til Finnheia. Vi håper på godt oppmøte og at kommunestyret forstår hvor unikt dette området er.

Vi lover å gi gass frem til saken skal behandles og vi håper kommunestyret gir en stemme til klima, miljø, natur, reindrift, landbruk og friluftsliv. Vi ønsker så inderlig at flertallet stemmer nei til Arctic Center. Uten svake kompromisser som åpner for omkamp.

En spesiell sak som ble behandlet i august var bygging av ny E8. Dette har vært en svært tidkrevende og vanskelig sak i mange tiår. Dessverre ga regjeringen et tydelig signal om at de ville finansiere vestre trasé. Dermed har veieier, Statens vegvesen, kun sendt inn reguleringsplan for vestre trasé uten å sette de to traseene opp mot hverandre. At flertallet i kommunestyret gikk for dette var viktig for å få fortgang i prosjektet.

Dagens E8.

MDG synes det sjelden er positivt å bygge en ny vei, men i dette tilfelle handler det om vår befolknings liv og helse.

Kommunens økonomi er som kjent svært krevende. Vi må gjøre kutt som virkelig gjør vondt. Allikevel håper vi på en bedring i økonomien, slik at vi kan realisere flere prosjekter for mennesker og miljø i Tromsø.

Ellers er vi fornøyde med å få klima og miljø på banen i de fleste saker vi diskuterer. Vi føler oss hørt i mye, og det er gledelig.

Nå håper vi bare at vår stemme blir hørt i Finnheiasaken. Vi skal gi jernet!

Takk for at dere følger oss videre.

Ønsker dere alle en fin høst.

Grønn hilsen fra kommunestyregruppa