Nytt fra kommunestyregruppa – mai

Det er blitt vår i Tromsø!

24. mai 2020

Og Norge åpner seg sakte, men sikkert. Skoler og barnehager er gjenåpnet og vi får endelig lov til å ha fysiske møter igjen, om enn med noen restriksjoner. Det betyr at kommunestyremøtet den 27.mai vil være på rådhuset. Det ser vi frem til!

På onsdag skal blant annet økonomirapport 1 behandles. Den økonomiske situasjonen i Tromsø er dessverre krevende. Konsekvensene av koronapandemien rammer oss hardt og gjør en allerede krevende økonomisk situasjon enda mer krevende. Vi kunne ønske at vi slapp å gjøre harde kutt. Det gjør vondt for oss alle og vi jobber hardt for å få snu situasjonen til det bedre på sikt.

Heldigvis skjer det også mye positivt. Siden sist har vi blant annet fått gjennomslag for en uttalelse hvor oppfordrer sterkt til at den norske regjering må bidra til at barnefamilier og enslige mindreårige raskt evakueres fra flyktningleirene i Hellas, blant annet Moria-leiren. Kommunestyret sier samtidig at Tromsø kommune er beredt til å ta sin del av dette ansvaret.

Vi har også fått gjennomslag for flere viktige endringer i beitebruksplanen. Blant annet skal det være kommunens ansvar å gi rett informasjon til bøndene og reindriftsnæringen, og kommunen skal aktivt bidra til å informere om eksisterende tilskuddsordninger. Dette er viktige vedtak for både bønder og dyr.

Etter mye hardt arbeid med god hjelp fra våre flotte varaer og ressurspersoner, fikk vi en stor seier i kommunestyremøte i april. Utbygging av Arctic Center ble nedstemt med hårfin margin. Nå er det dessverre levert inn en lovlighetsklage på behandlingen av saken, som betyr at det blir en ny runde med denne saken i kommunestyret. Les mer om det her.

Vi kjemper nå for at resultatet av ny behandling skal bli det samme som forrige gang: Et tydelig nei til hyttelandsby og et like tydelig ja til å ta vare på Finnheia.

Vask hender og hold avstand. Ta vare på hverandre 💚

Grønn hilsen fra kommunestyregruppa