Nytt fra kommunestyregruppa – mars 2020

24. mars 2020

Håper det går bra med deg og dine.

Vi er i en svært spesiell tid. I disse dager er ikke politisk ståsted viktig, men at vi står sammen og hjelper der vi kan.

Kommunestyremøte er avlyst. Kommunen følger situasjonen med koronaviruset nøye, og jobber med å finne gode løsninger.

Vi vil takke Helsevesenet som står på i en krevende tid. Vil vil også sende en takk til lærerne som har tatt den nye undervisningsformen på strak arm. Og bønder, butikkansatte, sjåfører og andre som holder hjulene i gang. Ikke minst alle dere som kombinerer hjemmekontor og barnepass.

Men våre tanker går også til dere som er blitt permittert. Den usikre hverdagen kan oppleves vanskelig, og vi må huske å ta ekstra godt vare på hverandre i denne krevende tiden.

For noen er det mer krevende å være hjemme enn for andre. Våre tanker går spesielt til de barn og unge som har det vanskelig hjemme.

Tromsø kommune har opprettet en hjertetelefon: Ring: 907 21 195. Kommunen skriver følgende: «Dette er en kontakttelefon hvor det gis råd og veiledning til barn, ungdom og foresatte som ønsker å prate med noen. Det ytes ikke helsehjelp, men noen ganger er det greit å bare ha noen å snakke med!  Åpent mandag til fredag: 9-21, lørdag og søndag: 12–18.»

Det er opprettet og opprettet en gruppe som heter «Tromsø hjelper Tromsø«. Her kan du enten tilby hjelp eller få hjelp til gjøremål. Det kan f.eks være å spørre om hjelp til handling hvis du sitter i karantene.

Kommunen ber også om forståelse for at det er iverksatt mer restriktive tiltak enn det de nasjonale myndighetene pålegger oss. Det er for å ivareta sikkerheten til Tromsøs innbyggere. Les mer om det her.

Tromsø står samlet. Vi må være der for hverandre selv om vi kanskje ikke kan møtes. Ta gjerne en ekstra telefon til noen du vet kan ha det litt vanskelig nå 💚

Alt vel 💚

Hilsen oss i kommunestyregruppa