Nytt fra kommunestyret i september

I september har én sak med god margin vært størst: Kampen for å bevare Finnheia er vunnet!

4. oktober 2020

Kjære alle sammen! 💚

Flertallet i kommunestyret stemte igjen nei til Arctic Center den 30.september!

Vi sitter igjen med en stor lettelse, lykke og takknemlighet. Vi vil takke alle som har stått på for å bevare Finnheia. Denne saken har vekket et stort og rørende engasjement i befolkningen, og på tvers av partier. Uten dere hadde det vært vanskelig, om ikke umulig, å vinne denne saken.

Så TUSEN TAKK 💚

Vi føler at denne saken er et vendepunkt i næringspolitikken. Ved å stemme ned et så stort prosjekt viser vi at mennesker er i endring. Vi kan ikke fortsette å bygge ned naturen slik vi har gjort før. Vi ønsker folk velkommen til et Tromsø som setter naturen først. Vi ønsker at fremtidens Tromsø skal nyte naturen slik som vi har glede av den i dag. Det gir håp.

Selv om nedstemmingen av Arctic Center var en seier skulle vi derimot få se at vi fremdeles har ulike definisjoner av hvordan det er greit å håndtere naturen. Flertallet i kommunestyre stemte ja til å søke om utbygging av Zipline i Tromsdalen. Siden enden av Ziplinen vil bli bygget i et statlig sikret friluftsomåde krever utbyggingen en godkjenning av Miljødirektoratet.

Vi har kun fem statlig sikrede friluftsområder i Tromsø. Å bygge en zipline her mener vi er riv ruskende feil; men vi anser ikke saken som tapt enda. Vi håper at Miljødirektoratet sier nei. Og vi vil fortsette å jobbe for at vårt kjære Tromsdalen forblir et nærområde for idrett og friluftsliv.

Denne saken viser hvorfor hver stemme til MDG er viktig for å bevare klima, miljø og natur.

Så takk til alle som stemmer på oss, og takk for at du er medlem!

Grønn hilsen fra kommunestyregruppa