Om piggdekkavgift av Emilie Karlsen i Grønn Ungdom, Tromsø

Snart skal kommunestyret bestemme om det skal innføres piggdekkavgift. For mange virker dette som et dyrt alternativ som ikke vil ha stort å si på luftkvaliteten i Tromsø. Med regn, sludd og snø om hverandre, og lange bakker som er dårlig brøytet, gir piggdekk en slags trygghet hos folk flest. Men er det mulig at også vi i Nord-Norge kan kjøre piggfritt uten å skli ned bakker som et akebrett?

 

8. desember 2019

Staten har bedt kommunen ta grep for å bedre luftkvaliteten i Tromsø, ellers illegges en bot på 250 000 kroner. Dette kommer av at Tromsø i lang tid har hatt store mengder svevestøv i byen, noe som ikke bare gjør bilene ekstra skitne, men som truer helsa til folk. Dette er et problem som staten, og byen må ta på alvor. Derfor har staten altså truet med en bot på 250 000 kroner hvis ikke dette problemet løses. Det er altså tydelig at noe må gjøres for at man ikke skal måtte gå med masker når veiene igjen blir bare. Spørsmålet er, hva? Piggdekkavgiften er et tiltak som nå vurderes, og det vurderes som en avgift og ikke et forbud. Det går ut på at hvis du ønsker å bruke piggdekk så betaler du en avgift som vil «rydde opp forurensingen» til våren, med kosting og vasking av veiene. Det gjør at du må ta et valg, enten er du med å betale for oppryddingen eller så er du med å hindre forurensingen.

Spesielt er problemet når våren kommer. Snøen og isen smelter, og de enorme mengdene stein og grus som er brukt for å strø veiene åpenbarer seg. Bilene kjører over steinene og grusen, og med piggdekkene blir dette til svevestøv som forurenser luftkvaliteten. Veiene kostes som vanlig til den store begivenheten, 17.mai, for å fjerne grusen og gjøre klart til barnetogene. I nord kan vi se at været er svært skiftende, hvor vi noen ganger opplever snøhauger på 17. mai og andre ganger 20 grader og sol. Det kan gjøre det vanskelig å vite når man egentlig skal koste veiene. Hvis man kjører piggfritt vil grusen gi mindre svevestøv, også gjennom vinteren. Å kjøre piggfritt vil minske svevestøvet fra din bil, og eventuelt være med å forbedre luftkvaliteten. Samtidig kan man spørre om veiene bør kostes og vaskes tidligere på våren, og at om kan være en måte å minske mengden svevestøv. Noe som fører oss videre til en grunn til hvorfor piggdekkavgiften bør innføres.

Hvis du ikke ønsker å kjøre piggfritt vil du måtte betale inn en avgift til kommunen. Det farligste svevestøvet er fraksjonen PM2,5. Den filtreres ikke ut av dagens kostebiler og investeringer i nye biler må foretas. Avgiften vil bli brukt til både nødvendige investeringer og til hyppigere vasking og kosting av veiene. Denne avgiften mener vi er rettferdig. Hvis du ønsker å bruke piggdekk som forurenser luften mer enn piggfritt, må du betale for at forurensingen kan ryddes opp i på våren. På en annen side kan avgiften virke urettferdig for de som allerede sliter med økonomien, eller småbarnsfamilier som har mange utgifter. Spesielt småbarnsfamilier har et behov for en bil i form av at de må kjøre barn på skole eller barnehage, til og fra fritidsaktivitet osv. Med snakk om bompenger og nå en piggdekkavgift kan det virke som at kommunen ønsker å gjøre det vanskelig for de som allerede sliter. Det er forståelig at familier kan slite med å komme seg rundt i byen uten bil. Spesielt med mange barn, og spesielt mindre barn som ikke kan ta bussen alene. I tillegg til bussruter som kanskje ikke er de beste.

Men på den andre siden kan man se at spesielt unge og barn er utsatt for luftforurensingen. Selv om det er forståelig at det kan være vanskelig å komme seg rundt i byen, er det også et viktig poeng at en avgift vil gi bedre luftkvalitet for barna. Som i det lange løp kanskje er viktigere. Vi ser at dårlig luftkvalitet rammer spesielt de som har astma, allergier, KOLS, lungekreft eller hjerte-og karsykdommer. Ikke minst de som er syke, gravide og barn og unge. De som påvirkes spesielt av luftkvaliteten kan oppleve det som urettferdig at de som kjører piggdekk ikke ønsker å gjøre noe for luftkvaliteten. Selv om man ikke skal glemme aspektene med hvorfor man kan ønske å kjøre med piggdekk, blir det sårt for de som påvirkes av noe de alene ikke kan gjøre noe med. Kanskje noen må holde seg inne på våren fordi de rett og slett ikke tåler å puste luften ute.

Et spørsmål som kan stilles angående piggfritt er, “er det trygt?”. Med såpeglatte og dårlige veier, og bratte bakker, kan det oppleves som utrygt å kjøre piggfritt. Kanskje er man redd for at bilen blir som et akebrett på bakken. Piggfrie dekk har opplevd stor forbedring, og skal ha en friksjon som vil gjøre at bilen ikke sklir av veiene. Man kan se på hva andre synes om piggfrie dekk, om det er trygt eller om det blir et akebrett i bakken. Man kan se på hva dekkprodusenter sier om piggfrie dekk, og ta en avgjøring om man opplever piggfrie dekk som trygge. Kanskje det er verdt å prøve, for Tromsø sin skyld.

 

Emilie Karlsen i Grønn Ungdom, Tromsø