Ubåter og bypakker – Nytt fra kommunestyret i oktober

Oktober bydde på to store saker: Mottak av atomubåter og bypakke for Tromsø.

7. november 2020

Kjære tromsøværing!

2020 har bydd på mange store og spesielle utfordringer. Ikke bare med korona, men også med en rekke vanskelige politiske saker til behandling. Oktober ble intet unntak. De mest kontroversielle sakene fra oktobermøte var saken om reaktordrevne fartøy og stortingsproposisjon om en bypakke.

Bypakke

I innspurten før eventuell oppstart av forhandlinger om en byvekstavtale, fikk vi beskjed om at Tromsø først må søke om en bypakke. En bypakke har en mindre økonomisk ramme enn en byvekstavtale. Samtidig tar den utgangspunkt i den samme tiltaksporteføljen som var politisk fremforhandlet for en byvekstavtale (omtales i media som “bompengeforliket”). Siden den økonomisk rammen er mindre, måtte det tas ut noe midlertidig fra porteføljen, fram til vi kommer til forhandlingsbordet om byvekstavtale.

To alternativer ble lagt fram. Alternativ 1 var å ta ut det tiltaket som var nederst i den prioriterte rekkefølgen, nemlig Kvaløyforbindelse. Dette er det mest kostbare enkelttiltaket vi har og dermed hadde vi innfridd kravene til økonomisk ramme og hatt midler til overs. Disse midlene hadde blitt avsatt til tiltak som forbedrer framkommelighet på Kvaløya og trafikkflyten i Giæverbukta.

Alternativ 2 var å prioritere Kvaløyforbindelsen på bekostning av hovedveien til flyplassen.  Resonnementet var at kommunen ikke burde ta ansvar for veien til flyplassen fordi det er en statlig vei. Utfordringen for oss var at man ikke bare fjerner denne veien. For å komme innenfor de gitte økonomiske rammene, må man nemlig i tillegg endre tiltakslisten slik:

• Fjerne kollektivfeltene på Kvaløya og i Tromsdalen.
  • Fjerne sykkelveg med fortau rundt Nordspissen.
  • Fjerne sykkeltrasé over Tromsøya mellom sentrum og Langnes.
  • Redusere ny bussterminal i Giæverbukta.
  • Redusere tiltakspakke Langnes som i stor grad går til myke trafikanter.

Å fjerne alle disse tiltakene for gående, syklende og kollektivreisende var uaktuelt for oss. Derfor stemte vi nei.

Staten har i flere omganger endret spillereglene. Når vi ikke har noen garantier om en byvekstavtale fra “den andre parten”, så syns vi derfor at det er viktig å fokusere på den løsningen som gir mest igjen for næringslivet og befolkningen. Og det mener vi er maksimal fokus på gange, sykkel, kollektiv, samt å gå inn for tiltak som forbedrer framkommelighet på Kvaløya og trafikkflyten i Giæverbukta.

Skoleveiene blir tryggere

Fotgjengerfelt gjør det tryggere for skolebarna å krysse veien.

En av våre hjertesaker er tryggere skoleveier. Det er viktig at å gå eller sykle til skolen skal være et trygt og godt alternativ. En anstrengt kommuneøkonomi begrenser muligheten for å utbedring av skoleveiene, men noe er det rom for. Vi er veldig glade for at en rekke krysningspunkter for skoleelever nå er blitt tryggere. Blant annet er det blitt fotgjengerfelt flere steder. Dette kan man lese mer om på kommunens hjemmeside.

Mottak av atomubåter

For oss er miljø samt helse og sikkerhet til innbyggerne det største ansvaret vi har som lokalpolitikere. Prosessen rundt potensielt mottak av reaktordrevne fartøy oppfattes av administrasjonen som lite tillitsvekkende og dokumentasjon som ble gjort tilgjengelig er ikke tilstrekkelig for etablering av en god nok beredskapsplan. Når det da i tillegg spres feilinformasjon fra forsvarsministeren, innbyggerne ikke får svar på sine spørsmål og kommunen advarer, så bør det være en selvfølge å lytte.

Vår eminente vararepresentant, Arne-Wilhelm Theodorsen, holdt et nydelig innlegg i denne saken. Det kan du se her:

Vi vil og rette en stor takk til alle som møtte opp utenfor Rådhuset med bannere og engasjement i saken mot atomubåtene. Ikke minst flott å se at dere gjennomførte demonstrasjon i tråd med koronareglene. Tusen takk!

Vi tapte begge sakene, men vi vil fortsette kampene i tråd med MDGs verdier 🌎🌱

De neste månedene venter blant annet behandling av budsjett for de neste fire år. Det blir både spennende og vanskelig.

Ikke nøl med å ta kontakt om du har en sak som er viktig for deg! Vi hadde ikke vært i posisjon uten din stemme og det tar vi på alvor.

Vi ønsker deg en fin senhøst 😊💚

Grønn hilsen fra kommunestyregruppa