Vi må forhindre at naturen bygges ned bit for bit

Kommunestyret jobber for å unngå nedbygging av natur i Tromsø. Les mer i denne oppdateringen fra dem.

13. september 2022

Vi må innrømme at vi i kommunestyregruppa bekymrer oss for den stadig økende uroen i verden, og det er skremmende (men dessverre ikke overraskende) å se den ekstreme tørken og voldsomme flommer som skjer på mange kontinenter i skrivende stund.
Heldigvis skjer det også mye positivt, og det er fremdeles ikke for sent å gjøre det som må til for å nå klimamålene! Dette jobber vi for hver eneste dag, og setter stor pris på at flere engasjerte medlemmer tar kontakt med oss.
Vi går en spennende høst i møte. Det jobbes iherdig med byvekstavtale, og vi er veldig stolt for å ha Barbara i forhandlingsutvalget. Vi jobber for en historisk satsning på trygge skoleveier, sykkelveier og et godt kollektivtilbud. Det er ikke en selvfølgelighet at dette settes høyt. Det er store sprik i hva partiene vil bruke penger på, men innad i samarbeidspartiene jobber vi godt. Vi er spent på utfallet i forhandlingene, og vil holde dere oppdatert om hvordan det går.

31.08 har vi hatt kommunestyremøte. Vi kjenner hvordan naturen vår stadig blir truet med nedbygging, bit for bit, og vi jobber for å unngå at dette skal skje. Vi mener at vi går baklengs inn i framtiden om naturen til stadighet må bøte for våre økte behov. Næringslivet kan utvikle seg uten store fotavtrykk. Det viser mange bedrifter allerede i dag, og de bedriftene som ikke tilpasser seg denne utviklingen mener vi må tilbake til tegnebrettet.

Vi vil gjerne plukke frem to saker fra møtet:

– 111 | PLAN 1892 Breiviknes hyttefelt – Detaljregulering – saksframlegg mai 2021
og
– 113/22 Plan 1924 – Detaljreguleringsplan for Kvaløyvågvegen boligplan – Til endelig vedtak

SAK 113/22 Plan 1924 – Detaljreguleringsplan for Kvaløyvågvegen boligplan – Til endelig vedtak:

Her vil vi gjerne trekke fram et leserinnlegg som våre flinke vararepresentanter Arne-Wilhelm Theodorsen og Kjell-Øystein Netland fikk på trykk i iTromsø 30.08. Det oppsummerer vår stemmeforklaring.
Her er en liten oppsummering, men les gjerne hele innlegget som er lenket til nederst. Barbara og Arne-Wilhelm deltok også på folkemøtet i Kvaløyvågen søndag 28.08.

MDG stemte mot ei slik utbygging. Her er en liten oppsummering:

•  I denne saken synes vi at det er viktig å gjøre ei grundig vurdering av naturinngrep generelt og i strandsonen spesielt før man fatter vedtak.
  • Dessuten er det svært viktig å høre på hva befolkninga i bygda sier; det er de som i framtida må leve med konsekvensene av dette.
  • Kvaløyvågen er et flott og livskraftig samfunn og et viktig sted for en bærekraftig utnytting – til gode for alle i kommunen – av havets utrolige og mangfoldige ressurser. La de få fortsette med det; det er det de ønsker sjøl.
Les hele saken her.

111 | PLAN 1892 Breiviknes hyttefelt – Detaljregulering – saksframlegg mai 2021

Les det fine innlegget Barbara holdt i kommunestyremøtet:

“For MDG er det helt sentralt at vi framover snakker om naturen som et gode vi ikke har å miste, og ikke en ressurs vi kan benytte oss av når det måtte passe oss.

Det her forslaget og den positive innstillingen i saken viser at vi har en lang vei å gå fra tanken om natur som forbruksvare, som vi har mer enn nok av, til tanken om natur som vi bør styrke, skjerme og behandle som vårt livsgrunnlag.
Vi bygger ned natur uten at vi har sannsynliggjort at tiltaket er er til det beste for Tromsø og Tromsøs innbyggere, både nå og i framtiden. Nedbygging av natur er billig, prisen i etterkant er veldig høy. Både den ikke tallfestede prisen som nedbygging av natur har, men også den prisen i kroner og øre vi etterhvert må betale for restaurering av skadet og ødelagt natur.
Vi trenger en arealforvaltning i kommunen som legger naturens behov i bunn. Og så skal vi utfordres på å tilpasse oss naturen. Det vil innebære at vi får tre kategorier av prosjekter. De som vi er nødt til å si nei til, som det her prosjektet. De som som med vilje og fleksibilitet kan tilpasses slik at konsekvensene blir marginalt (og ikke bare på papir marginalt) og de som kan gjennomføres.
Når vi samtidig har et uttalt politisk ønske om å styrke samisk kultur og næringsliv, så er det noe som skurrer.
Disse hyttene kommer i tillegg til antall hytter som allerede er avsatt i gjeldende kommuneplanens arealdel. Det skal bygges i et naturområde, i et reindriftsområde – mens vi er i en klimakrise og naturkrise. For å si det med andre ord, så skjønner vi ikke at saken i det hele tatt kunne komme så langt som til en kommunestyrebehandling”.
Grønn hilsen fra kommunestyregruppa